RANCANGAN PENGAJARAN
HARIAN BAHASA MELAYU KELAS PEMULIHAN KHAS
Nama Guru : Mimi Farhana Mokhtar
Mata Pelajaran : Bahasa Melayu
Tahun : 2
Tarikh : 10
Mei 2010
Masa : 9.00 – 10.00 pagi
Bilangan murid : 6 orang
Tajuk : Benda
Hasil pembelajaran / Kemahiran :
Objektif Eksplisit : Pada akhir pengajaran dan
pembelajaran, murid-murid dapat:
i.
Murid dapat membezakan dan menulis sekurang-kurangnya 3
daripada 5 huruf kecil dan besar yang diberi
ii.
Murid dapat menulis sekurang-kurangnya 3 daripada 5 suku
kata KVKV dengan betul berdasarkan gambar yang diberi
Isi Pelajaran :
Kumpulan 1 : aA, bB, cC, dD, eE.
Kumpulan 2 : dadu, kaki,
naga, kaca, buku.
Pengisian Kurikulum
i) Kemahiran Bernilai Tambah
a) Kecerdasan pelbagai : Verbal-linguistik,
interpersonal, kinestetik
b) Strategi Pengajaran : Direktif,
pemerhatian, mediatif
c) Kemahiran Generik : Kemahiran
belajar, Kemahiran berfikir, Kemahiran Teknologi
maklumat dan komunikasi
ii) Penekanan konsep 5P
a) Penggabungjalinan kemahiran :
Mendengar dan bertutur, Menulis dan membaca
b) Penyerapan : Nilai : Keberanian,
keyakinan, berdikari
Ilmu : Sains
c) Pemulihan : i) bacaan lanjut
ii) latihan
mengeja
d) Pengayaan : i) Permainan bahasa
e) Penilaian : i) Lembaran Kerja
ii) Penulisan
iii) Lisan
Bahan Sumber Pengajaran dan
pembelajaran ( BSPP )
a) Bahan
Elektronik/ Bahan Bercetak/ Bahan Autentik : Lembaran Kerja, paparan LCD
b) Kad
tugasan : kad imbasan
c) Templat
pelajar : Lembaran Kerja
d) Borang
penilaian aktiviti P&P : Tiada
Pengetahuan perlu ada :
Kumpulan 1 :
Murid sudah mengenal huruf yang diberi
Kumpulan 2 :
Murid sudah dapat mengeja KV dan mengenalpasti huruf
PROSEDUR PELAKSANAAN
PENGURUSAN PENGAJARAN-PEMBELAJARAN (PPP) BAHASA MELAYU
Kumpulan
Perkara/
Masa
|
Kumpulan
1
|
Kumpulan
2
|
Set induksi
(5minit)
8.00-8.05 pagi
|
- Guru mempersembahkan huruf dan
gambar yang mengandungi kemahiran terendah dalam kalangan murid pemulihan
iaitu huruf kecil dan huruf besar menggunakan tayangan LCD
- Guru bersoal jawab dengan murid dan
meminta murid menyatakan huruf dan gambar yang dipaparkan.
|
|
Pengajaran/ Aktiviti/ Permainan
|
||
Langkah 1
(15minit)
8.05-8.20 pagi
|
PENGAJARAN
1. Guru memaparkan huruf kecil dan huruf besar secara
berpasangan.
2. Murid diminta membezakan huruf yang ditunjukkan.
3. Guru membimbing dan memantau bacaan murid.
catatan:
1. Objektif: (i)
2. KG: kemahiran belajar-mendengar, membaca
3. KBT:ICT-komunikasi
4. Nilai: keyakinan
5. Ilmu: Sains
6. BSPP: komputer riba, LCD
|
AKTIVITI
1. Guru mengedarkan kad imbasan yang mengandungi KV.
2. Murid diminta mencantumkan sukukata membentuk KV+KV.
3. Guru membimbing dan memantau aktiviti murid.
catatan:
1. Objektif: (ii)
2. KG:kemahiran belajar-menghubungkait
3. KBT:
4. Nilai: keyakinan
5. Ilmu:
6. BSPP:
|
Langkah 2
(20minit)
8.20-8.40 pagi
|
PERMAINAN
1. Guru menyediakan joran dan ikan magnet dalam besen
yang berisi air.
2. Murid dikehendaki memancing ikan tersebut dan menyebut
huruf yang terdapat pada ikan serta membezakan sama ada huruf kecil atau
huruf besar.
3. Murid yang dapat menyebut huruf tersebut akan diberi
token.
catatan:
1. Objektif: (i)
2. KG:kemahiran belajar-menghubungkait
3. KBT:kecerdasan pelbagai- visual ruang
4. Nilai: kesabaran dan keyakinan
5. Ilmu:Sains
6. BSPP:Joran, Magnet, besen air
|
PENGAJARAN
1. Guru memaparkan petikan yang mengandungi sukukata
KVKV.
2. Murid dikehendaki menjawab soalan guru berdasarkan
petikan.
3. Contohnya:
i.
Bo+_ _
ii.
_ _+ca
catatan:
1. Objektif: (ii)
2. KG:kemahiran belajar-menghubungkait
3. KBT: BCB-menulis:tulisan cantik
4. Nilai: keyakinan dan keberanian
5. Ilmu:Sains
6. BSPP:komputer riba,LCD
|
Langkah 3
(15 minit)
8.40-8.55 pagi
|
AKTIVITI
1. Guru mengedarkan lembaran kerja.
2. Murid diminta memadankan huruf kecil dan huruf besar
yang diberikan.
3. Guru membimbing dan memantau jawapan murid.
Contohnya:
A b
B a
catatan:
1. Objektif: (i)
2. KG: kemahiran belajar- menghubungkait
3. KBT:kecerdasan pelbagai-visual ruang
4. Nilai: berdikari
5. Ilmu: Sains
6. BSPP:lembaran kerja
|
PERMAINAN
1. Guru menyediakan joran dan ikan magnet dalam besen
yang berisi air.
2. Murid dikehendaki memancing ikan tersebut dan
melengkapkan perkataan bagi gambar yang ditunjukkan.
3. Guru membimbing dan memantau jawapan murid.
Contohnya:
= _ _du
catatan:
1. Objektif: (ii)
2. KG: kemahiran belajar-mendengar, membaca
3. KBT: kemahiran belajar-menulis
4. Nilai: keyakinan
5. Ilmu: Sains
6. BSPP: Joran, besen air,magnet
|
Penutup
(5minit)
8.55-9.00pagi
|
Penutup kognitif- Guru membuat rumusan
pelajaran pada hari ini. Guru bersoal jawab dengan murid dan meminta murid
menyatakan apa yang dipelajari dengan menyebut huruf dan perkataan yang telah
dipelajari sekurang-kurangnya seorang murid satu huruf atau perkataan.
|
Refleksi :
Catatan guru
pembimbing :
Tarikh : T/Tangan
:
Nama :
Catatan guru
pembimbing :
Tarikh : T/Tangan
:
Nama :